ФРУД

Бележки – Как да направим класна стая?

 Особено подходящи за хора с пари, без педагогически познания и/или деца, но с искрено желание децата да са добре.

Тези бележки са много ценни за родители, които ще подготвят стая за детето си.

NB: Част от снимките са взети от интернет. Тъй като текстът е сбор от бележки има още работа по окончателното му оформление.

Класна стая тема 1

Добри практики: 138 училище гр.София за ученици изучаващи китайски език

11012382_10208379755509356_4553744085559379268_n 12115787_10208379755469355_9177252961390906467_n 12279120_10208379755549357_7626659918610276726_n

Какво? Стаята е светла и ведра. Дава усещане за свежест и уют. Разделена е функционално на три части. Към традиционната част за учене (дъски и чинове) има библиотека с мека мебел, маса за екипна работа и кът за вода. Стаята е щадяща сетивата. Няма ярки цветове, констрасти, много елементи. Семпла позволяваща активните деца да се фокусират в учебния час. Дискретно Китай се усмихва от стената до вратата. Без претеции, без желание да покаже „големи сме, силни сме“. Красиво, елегантно, функционално. Дава възможност децата и учителя да извършват различни дейности заедно и поотделно.

 

Нужда – Тази стая удовлетворява нуждата на децата от светлина, слънце, достъп до свеж въздух, нуждата от вода, възможност да си починат, да работят заедно екипно на обща маса, да си почиват сетивата им, да се концентрират по-лесно, да усещат подкрепа от тези, чиито език изучават. Стаята е обезопасена (няма контакти по подовете, няма остри ръбове на нивото на главите на децата и т.н.).

 

Класна стая тема 2

Как се създава класна стая според метода на проф. Лозанов?

Препоръчвам изключително внимателно да се изгледа, особено в частта кога и какво се закача по стените на класната стая! Веселина Дамаскова е действащ учител в училище „Малкия принц“ гр. Варна.

 

Класна стая тема 3

В стая за обучение на деца са необходими 3 кв.м. на дете. Ако стаята е с компютри – 5 кв.м. на дете. При разработване на Проект Светлина в проекта на Озареното училище са заложени 10 кв.м. Това е личното пространство необходимо на човек да е спокоен и да може да се отвори за учене. Хората са различни. Едни са имат нужда от много територия, условно като лъвове, други имат нужда да са по-много на малко пространство като кокошки. В класната стая е добре да има възможност за усамотена работа и за работа в екип. Един вариант е както в пост Класна стая тема 1 – стандартни чинове и отзад мека мебел и маса със столове. Втори вариант е диагонални индивидуални чинове и обща маса по средата. Диагоналният индивидуален чин позволява лесно ставане и сядане, лично пространство и не се разсейваш от съседния екран. Кабелите се движат по стената и са скрити. Снимките по-долу са правени с телефон пътьом през 2011 година в ПМГ гр.Гоце Делчев (щорите са спуснати и не е запалена лампата). Стаята в оригинал е светла и слънчева. На стената, която я няма на снимките има дигитална дъска. Голямата маса позволява учениците да работят в екип. Така се гледат лице в лице, а не гледат гърбовете на съучениците си. Идеята за заедно, общност и екип има условия да се реализира естествено.
За тези, които ползват термина „аура“. Размерът на аурата определя необходимото лично пространство на човек да се отпусне и да се отвори за учене. Съвременните деца имат нужда от по-голямо пространство, за да са спокойни.
Диагоналните чинове позволяват столове на колела с възможност да се регулира височината им според височината на детето. Има голяма разлика дали ще прекара човек един час седнал на мек стол какъвто е при диагоналното бюро или на твърд стол.

12249974_10208387907193143_5393445706545588055_n12227727_10208387906993138_767317598130639950_n12219370_10208387907113141_8439210323847985698_n

Клавиатурите са като чекмедже за да има възможност децата да си сложат лист/тетрадка и да пишат. От работният им плот заема място само стойка на монитор и мишка.

12289678_10208397378229913_2282201176993551877_n

Финландски вариант на компютри в класната стая. Чиновете са леко наклонени с механизъм детето да държи вещите си под тях. Наклонът е предимство при писане и рисуване.

 

Класна стая тема 4

Как се създава класна стая според метода на Мария Монтесори?

11214329_10208397371269739_5899144679488764951_n

 

Показва доверие, отсъствие на страх, че някои ще тича, чупи, рита… Лично и споделено прастранство. Чисто и просто. Отсъства напрежение.

 

Класна стая тема 5

Нужди (Потребности) на децата много накратко и без звук. Добро начало да се структурира темата. Направено е по възрасти така че човек лесно да се ориентира в коя възраст какъв е акцента и приоритета на класната стая.

Ако трябва съвсем да се опрости:

от 0 до 6 стаята трябва да осигурява възможност за максимално много и естествено движение. ДВИЖЕНИЕ

от 6 до 12 стаята трябва да осигурява възможност за изразяване на емоциите през изкуства, възможност за работа по групи. ТВОРЧЕСТВО. ЗАЕДНО.

от 13 до 18 стаята трябва да осигурява максимално възможност за умствена дейност и експерименти. ИЗСЛЕДВАНЕ

 

Класна стая тема 6

Как се създава класна стая според метода на Рудолф Щайнер?

12241708_10208397369509695_8249042165594072115_n 12241248_10208397368669674_3994346979557826783_n

Цветовете са пастелни, топли, уютни. Успокояват и предразполагат да се отпуснеш и да твориш. Няма напрежение, агресия, стрес. Семпло и естествено.

 

Класна стая тема 7

Как се създава класна стая според метода на Любов Миронова? 2015

Класна стая тема 8

Създаване на среда за израстване – нови парадигми в човешките отношения – 2012. Първа Алтернативна Научна Конференция с международно участие

Класната стая през погледа на среда за израстване

1. Как ние възприемаме информацията за средата?
2. Кой са елементите на средата и критериите, по които да я оценим?
3. Как средата влияе на нашите тела?
4. Коя среда е подходяща?
5. Как ние обработваме информацията за средата и ѝ реагираме?
6. Как ние сега да създадем среда за израстване?

Класна стая тема 9

Как да обзаведем пространството на децата, от Любов Миронова – 2011

Класна стая с тема 10

Щадяща сетивата среда за децата – 2010 – Любов Миронова  

Класна стая тема 11
Целта е класната стая да е съобразена с нуждите на децата.
Темата за нуждите е така необятна, че ще използваме нещо познато – пирамидата на Маслоу за човешките потребности. Не е идеална, но поради масовостта си ще е добра отправна точка да се изясни темата за класната стая.
На схемата по-долу е представена пирамида на Маслоу. Потребността от учене е на петия етаж. Най-просто казано, трябва да са удовлетворени първите четири етажа, та да му е до учене на човек. Ако един етаж не е удовлетворен може да се компенсира частично от този над него и под него.
Сега ще изясним първия етаж от пирамидата на Маслоу и как да удовлетворим тази нужда в класната стая. За традиционните разбирания текста по-долу е краен. За търсещите какво става по света, е ясно че нещата си работят чудесно.
Първият етаж е „Физиологични нужди (сън, вода, храна). Секс. Защита от стихии – въздух, вода, огън, земя, етер.”

Физиологични нужди (сън, вода, храна)
Това означава, че в стаята е добре да има машина за вода или на децата да им е разрешено да си държат на чина вода. Когато водата е на чина, ги подкрепя при всяка по-силна емоция да посягат към нея и да отпиват т.е. да си самопомагат да се успокоят.
В стаята има мека мебел отзад. Така, ако някои не се е наспал, може да отиде да си доспи, без да пречи и разсейва останалите. (Въпросът не е в този час взаимно да се измъчват всички с поддържането му буден. Въпросът е да се смени режимът му на лягане, така че да идва свеж на училище).
В стаята отзад има маса със столове. Подходяща е за екипна работа, за индивидуална работа и да си изядеш сандвича в междучасието. За един учител е много по-лесно и смислено да занесе по една гола филия хляб сутрин на децата, които нямат храна и те да преминат към етажа за учене, отколкото да се бори за вниманието им, когато всичко в тях е превзето от глад.
Секс.
В стаите по стените няма огромни постери с полуголи герой от компютърни игри в еротични пози, спонсорирани от известни фондации. Червеният цвят е забранен за класни стаи. Повишава раздразнителност, сексуалност, агресивност, липса на концентрация.
Защита от стихии – въздух, вода, огън, земя, етер.
В стаята не става течение. Прозорците са уплътнени. Стаята се проветрява всяко междучасие или ако вратата е уплътнена, малко прозорче да стои постоянно открехнато. Целта е да има свеж въздух и наличие на достатъчно кислород.
Подът на стаята се мие с вода извън учебно време, така че децата, когато влязат в класната стая да е сухо. Целта е да не се подхлъзнат и паднат.
Много важно е до децата да достига слънчева светлина. Стаите да са светли и слънчеви. Прозорците големи и чисти. През летните месеци са нужни щори, за да предпазват децата от претопляне и изгаряне. За да могат да учат децата, да пишат и четат им трябва много светлина. Осветлението трябва да е изчислено, така че да е достатъчно интензивно, равномерно и щадящо очите на децата (т.е. не може лампи в четирите ъгъла на стаята и останалата част от тавана в патриотични символи). За десничарите е добре слънчевата светлина да пада отляво. За левичарите е добре – да пада отдясно. Така подреждането на стаята под формата на буквата П с диагонални чинове дава възможност за избор, кои как да седне и да му е светло, като пише.
Подходящи цветове за класна стая са топло много бледо жълто. Стена в бледо синьо и стени в бледо зелено. Цветовете са пастелни, топли, клонящи към бяло. Дават топлина, уют, мека свежест. Забранени са черно, червено, виолетово, лилаво. Забранени са ярки и/или тъмни цветове. Не е препоръчително кафяво и охра. Повече информация в книги по цветотерапия.
Подът е важно да е от естествено дърво. Паркет или дюшеме. Дървото успокоява децата.
В стаите е безценно да има цветя – мушкато, ендрише, здравец. Те са фитоцидни. Прочистват въздуха от болести.Помагат на децата да се заземят и успокоят.
WiFi в училище се включва при нужда, напр. събитие. Интернетът е по кабел. Така се предпазват децата от облъчвания, които са с неизяснено влияние върху здравето им.
Сетивата трябва да се пощадят. За щадящата сетивата среда има информация в предишните четири поста. Целта е детето да може да се фокусира в първопричината да е в тази стая – да учи.
Това е първият етаж от пирамидата на Маслоу. Остават още три преди детето да стигне до нужда от учебен процес.

 

Маслоу

Класна стая тема 12
Вторият етаж на пирамидата на Маслоу (пирамидата е прикачена към поста Класна стая тема 11) – сигурност.
Става въпрос за физическа, психическа и емоционална сигурност. Ако детето изпитва страх, то трудно може да учи. Ако се плаши и наказва редовно, това практически го инвалидизира по отношение на учене. Специално внимание обръщам на т.нар. „строги учителки” – насилието над деца, дори и с уж с добри намерения е израз на педагогическо невежество, професионална безпомощност и сърдечна студенина. Няма място за насилие над деца особено на места, където те са принудително задържани по закон до 16 годишна възраст.
В класната стая децата трябва да се чувстват физически безопасно. Това означава, че няма остри ръбове от шкафове и трегери, на които могат да се наранят. Децата са пълни с енергия. Те се движат, тичат, скачат. Това е нормална част от детството. Дори това да не е физкултурен салон, а класна стая, е добре да е предвидена тази естествена живост на децата. Когато се шпаклова стаята, ръбовете на стените се правят обли. Не се използват широко разпространените вградени метални ръбове. И издадените и хлътналите ръбове на стени, таван и трегери са обли. За мебелите важи същото – да имат обрани ръбове на плотове, крака и страни.
В стаята няма стелещи се по пода разклонители. Мултимедията е монтирана на тавана. Компютрите са разположени покрай стените. Учителката има контакт до бюрото си.
В стаята има специализирано място за якета и чанти. Така децата не се спъват в чантите си по пода. За целта трябва да има място под чина за учебниците.
Втори вариант е, ако чинове се движат диагонално по стената, на стойката за компютъра да има място и за чанта до стената на нивото на стола. Най-добрия вариант е децата да си имат лични шкафчета в стаята или на етажа.
Радиаторите/отоплителните уреди са обезопасени против изгаряне и пожар.
За да се намали агресията и да се усили сигурността е добре да има в класните стаи цветя и да се пуска в междучасията много тихо, там, където възрастните почти не чуват – Моцарт, Вивалди, Щраус.
В училището е необходимо е място за крещене и място за свободно тичане. Мястото за крещене е звукоизолирана кабина, в която ученици и учители могат да влизат и да вентилират напрежението си. Мястото за тичане е маркирано, кръгово и се тича в него в една посока. Така излишната физическа енергия ще се изразходи легално.
В стаята няма мокри подове и остри предмети (закачалка с шишове за закачане на дрехи).
Психическа сигурност се подкрепя като децата могат да работят заедно, но и да се отделят зад другите на маса и да работят самостоятелно. Психическата сигурност се подкрепя, като стаята периодично в почивни дни се почиства с тамян и като учениците се научат периодично да благодарят на стаята, че ги приютява да учат в нея. Психическата сигурност основно идва извън стаята – от учителя, които преподава и от способността на класния ръководител да направи екип от децата, които се подкрепя и уважава.
Емоционалната сигурност идва от подкрепата децата, като са в емоция да могат да се справят с нея. Да имат наблизо вода за пиене, да могат да отидат на прозореца да подишат чист въздух, да си полегнат на меката мебел в края стаята докато се успокоят. Най-добре помага да си наплискат лицето, до облеят ръцете си и да намокрят вратлето си с вода. Емоциите в детството са бурни и кратки. Добре е да се научат децата на емоционална интелигентност, най-вече чрез примера на възрастните. Ароматите в класната стая, които могат да се използват са естествени (кора от портокал, кора от ябълка, лайка в купа вода…). Не са есенции или извлеци. Ароматерапията е дискретна т.е. възрастните почти не трябва да усещат миризмата.
Ако класната стая осигурява сигурност и безопасност остават още три етажа да се удовлетворят според пирамидата на Маслоу докато се стигне до нуждата от учене.

Класна стая тема 13 Казанлък

http://www.vesti.bg/bulgaria/eko-klasna-staia-otvori-vrati-v-kazanlyk-video-6046226

Класна стая тема 14
Третият етаж на човешките потребности е любов, принадлежност, общност, приятели, да си приет, подкрепа, внимание.
Каква е връзката с класната стая, за такава сърдечна тема?
Всеки детайл в стаята да е направен с любов към децата от хора, които обичат деца и са премислили нуждите им, какво ще им е удобно, полезно и приятно.
Стаята да е заредена с любов. Във въздуха ѝ да се усеща радост. Като влезеш вътре да чувстваш, че си добре дошъл, че си желан. Постига се с тамян, проветряване, фитоцидни цветя (здравец, мушкато, индрише), букети със свежи цветя, тиха класическа музика.
Децата да имат собствени равностойни гардеробчета или рафтчета за чантите и учебниците си. Ние сме заедно и аз имам своето място. Аз съм част то цялото.
В стаята има маса и възможност за игри на маса (шах, не се сърди човече, бридж…).
В стаята има табло по модел на Селестен Френе с четири квадрата, в които децата пишат по темите:
Харесвам
Не харесвам
Бих искал
Аз направих

 

Класна стая тема 15
На петият етаж в пирамидата на Маслоу за човешките потребности е ученето. Един етаж може да се компенсира от етажа отгоре и от етажа отдолу. Това прави нашият четвърти етаж ключов и възможно компенсиращ травми и нежелание за учене.
Четвъртия етаж е уважение и признание – самоуважение, одобрение, да си нужен.
Как класната стая може да помогне за това?
Всеки ученик засажда цвете, дава му име и залепя името си и името на цветето си на саксията. Грижи се за него. Радва му се. Осигурява му светлина и вода според нуждите му. Това развива милосърдие и усещането, че за едно цвете си нужен и животът му зависи от грижите ти. Дава яснота колко е преходен живота и прави стъпки за емоционална интелигентност по отношение на смъртта, ако цветето умре. Вижда се цикъла раждане, разцвет, старост и смърт. Със снимки на цветята се прави календар за следващата година, които стои на стената.
Класната стая е жива. Тя има нужда от грижи и поддръжка. На този етаж е приобщаването на децата. Един знае, че януари отговаря за проветряването на стаята. Друг отговаря дъската да е чиста. Трети избира класическа музика за междучасията. Четвърти подготвя маса на сезоните на шишарки и елови клонки през зимата (повече инфо от Валдорфска педагогика). Пети отговаря да снима класа с екипните работи в час и да прави изложба със снимки на табло… Всеки да има задача. Изключително лесна, но даваща ти усещането, че си част от цялото. Задачите всеки месец се ротират. Така се учи ритъм и цикличност. Да се знае, че стаята ти дава и ти ѝ даваш.
Има табло за признание и благодарност. Ако съученик ти е помогнал да отидеш до лекаря или просто те е изслушал, когато си бил в нужда да споделиш, ако съученик е спечелил конкурс по брейк, ако съученик танцува балет и има концерт… Ти си значим за целия си живот, а не само за учебната дейност в училище и дори да не си най-добър по математика и литература, може да си великолепен артист, музикант, художник, тенисист… Да забелязваме ценното в другите, да го ценим и признаваме, да го назовем и да може да го споделим давайки уважение и получавайки уважение.
Тепърва ще стигаме до етажа с нуждата да учиши. Или накратко ако са удовлетворени първите четири етажа от пирамидата на Маслоу е очаквано да ти се учи с лекота.

 

Класна стая тема 16
84 ОУ Любен Каравелов Панчарево
Гледката от прозореца! Чиновете имат отвори да преминатат кабели на монитор например.

C_a963b5f0be8e0322992aeb6ff37293c3

 

http://www.buildingoftheyear.bg/bg/buildings/view/481/84-osnovno-uchilishte-Vasil-Levski.html#.VqpT7_l97tR

Обезопасяване на радиатори. Бих омекотила двата ръба с топлоизолация и увити в красив текстил или със специалицирани ъгли за детска безопасност. В детска градина децата не са много по-високи от радиатор и радиаторът е възможно при тичане и/или бутане да нарани глава или рамо. Или да е изработено то дърво. Тогава ръбовете лесно ще се оберат.

 

Класна стая тема 17
Обезопасени ъгли

Мебелите в класната стая са дървени. Дървото позволява да му се дава форма, носи уют, топлота и е естествен материал – хубава енергия. Различните дървета подобряват здравето на хората.
На снимките по-долу всички ръбове са обрани, а на крака на масата е двойно обран. Плотовете са с обрани ъгли.
Същото правило важи за трегери и тавани. В трегерите категорично не се слагат метални лайсни, за да се оформи хубав ръб.

 

 

Ъгли и ръбове на шкафове. Безопасни дръжки!

Picture6-1-849x1024

 

Обрани ъгли на таван, на стена и на трегер.

Озарени мебели за деца – за дома, за детската градина и за училището.

Класна стая тема 18
Две фундаментални грешки в главите на съвременните възрастни.
ШАРЕНО=ДЕТСКО
ПОСЛУШЕН ЛИ БЕШЕ ДНЕС? ПОСЛУШЕН ЛИ Е? Въпрос, които традиционно се задава при среща с дете т.е изпълняваш ли безпрекословно чужда воля, подчиняваш ли се…
Първата фундаментална грешка има отношение към класната стая. Втората е спомената тук заради размера на щетите, които причинява.
Представата на възрастните, че детската стая или класна стая трябва да е шарена е толкова традиционно, че ако човек се замисли защо го прави … остава празно… Шареното уморява, по-никакъв начин не ти помага да се концентрираш да учиш, разсейва, не ти създава чувство за естетика и красота, дразни. Правенето на нещо заради самото правене, без да има смисъл с незамисляне за последиците е предизвикало някои стаи в детските градини и училища да приличат на панаир, на място да отпадни материали, или просто на претенциозен кич.
КРАСИВО=ДЕТСКО
Децата обичат красиви, естествени неща. Красиво създадено от човек е нещо, което се опитва да доближи природата като хармония. Носи усещане на изгрев, залез, листо на череша, осанка на папагал ара… Пластмасово не естествено, то често е функционално (вадиш ползваш, прибираш напр.лего). В този смисъл модерните стилизирани дизайни, са подходящи за модерни стерилни кабинети за бизнес и администрация. При децата класната стая е добре да е по-традиционна, дърво, уют, варови дишащи бои, светло, ведро.
И ако детското не е шарено, то цялата демонстрация за пред възрастни, колко е детска класната стая трябва да отпадне. Цялата показност на картини, плакати, наредени играчки на високи рафтове, които децата могат само да гледат, но не и да ползват. Всеки родител, като влезе в класната стая, трябва да търси отговор – това за какво е тук и как помага на детето ми да учи, като седи пред очите му. Възрастните хора са склонни да трупат вещи. Колкото по-възрастни стават, толкова по-трудно проходими стават домовете им. В българските учебни заведения значителна част от персонала е в пенсионна и след пенсионна възраст, т.е. няма да им е естествено да се разделят с всичките си съкровища и с идеята си, че шарено е детско и че шареното родителите приемат като знак за качествено образование. Време е за голямо почистване!
(Възрастните се обличат често в черно, сиво и тъмни цветове, ходят често с мрачни коли в мрачни офиси и затова решават децата им да са облечени в цикламено, розово до припадане, всяка дреха да е в различен цвят. Няма нужда. Шарено не е детско! Красиво е детско! Дрехите на децата трябва да са 100% от естествени материали, красиви, семпли, удобни, функционални, даващи възможност за игра, движение и спокойствие, че не е дошъл края на света, ако капне храна или се изпръскат в локва. Дрехите да се продължение на детето. Това съм аз, а тази дреха е естествено продължение на мен, тя ме отразява и ме изразява.)
Класните стаи са по-скоро неутрални. Пастелни, бледи цветове. Няма акценти. По–стените има материали, които трябват за този час или за следващите два (повече Сугестопедия д-р. Лозанов). Пъстротата и живостта на стаята идва от децата, от усмивките им, от движението им, от материалите необходими за часа, презентацията на учителката, това, което е тема на урока, там, където искаме да насочим вниманието. Красотата в стаята идва от живи цветя и радостни деца, от достъп на пряка слънчева светлина и свеж въздух.
Имаме и поговорка: Луд на шарено се радва.
Класните стаи са визуално дискретен фон на красиви, усмихнати, учещи деца.

Класна стая тема 19
Познавателна потребност, творчество, учене, съзидание, познания, открития, умения, разбиране. Петият етаж на пирамидата на Маслоу (сложена е по-долу). Ако искаме децата да учат, е добре да сме удовлетворили първите четири, за да стигнат до този. Този етаж може да се компенсира от двата съседни – уважение, признателност и красота.
За да може да учи на човек му трябва да може да се концентрира. Класната стая е звукоизолирана, тиха, без скърцащи плашещо паркети, врати и прозорци. Няма несвързано с урока шареничко по стените. Семпла. Няма външни дразнители поне на основните сетива (вкус, мирис, зрение, слух, осезание). За да може да учи на човек му трябва пространство лично и споделено. Повече може да прочете в пост Класна стая тема 11.
За да може да учи на човек му трябва материали да твори, да учи през игра, компютър и интернет за достъп до големи световни библиотеки. В класната стая е необходимо да има мултимедия, компютър, интернет, колони – така че в часовете да има и визуализация на това, което се учи, да има интерактивни познавателни игри. Има нива на учене и няма как да метнем децата да правят анализ и синтез, без да имат понятия, структура и опит в дадена област. Може да се прочете повече в таксономия на Блум. Сложена е по-долу като снимка.
Необходима е голяяяма дъска за рисуване на мисловни карти на уроците, за едновременно представяне на отборни резултати, за споделяне на текстове и задачи.
За да твори човек му трябва муза, красота (идват от горния етаж на пирамидата) и спокойствие. Да не си стресиран, да се защитаваш, да очакваш да те „хванат” без домашно, че не знаеш… да ти посочват, че си лош, негоден… Трябва ти мястото да ти вдъхва сигурност. Защо строят банките с големи врати, мраморни подове и гишета, големи колони… за да създават подсъзнателни асоциации за „големи, стабилни, сигурни”. Същото е и с класната стая, ако наподобява стая в селска кирпичена къща, варосани стени, дървени мебели, пъстри пътеки и радостни перденца и ти пее душата. Ако е латекс, алуминиева дограма, ПДЧ чинове и ламинат… друг ефект.
За да ти се твори трябва ред и хаос. Твърди се, че творците са разхвърляни. Творенето идва от дясното полукълбо, подреждането идва от лявото. Когато и двете полукълба са активни се влиза в състояние на майсторство. Леонардо е направил с дясното полукълбо да се чудим Мона Лиза усмихва ли се или не, да имаме усещането, че отвсякъде все ни гледа, а с дясното полукълбо е нарисувал изящно всеки един детайл, мигла, косъм… Та и двете ни трябват в класната стая. Добре е да има ъгъл отзад с балатум, в които са разпилени листа, моливи, пастели… и е хаос. Не се подрежда. Място за разтурване. Всяко нещо, където е паднало там си остава. Който има нужда да издиша, може да отиде там и да драска, рисува или просто да си седи, защото се чувства добре така.
За да учиш трябва любопитство. Да търсиш, да откриваш, да се стремиш към знанието. Класната стая, може да предложи библиотека с качествени книги – подбрани, човеколюбиви, актуални, ясни, полезни, красиви. Книгите стоят в шкаф с врати, така че да не се реят пред очите на децата. Които има желание да чете, отваря шкафа, избира си книга и сяда на мека мебел да си чете. Смисълът на училището е да научи децата да учат! Ако те могат да учат, тогава, каквато и тема да им е интересна, те ще си намерят време, начин и средства да я научат. Така се прави учене през целия живот. Когато учене е ценност, създадено е умение за учене и среда подкрепящо го, възрастните са си свършили добре работата.

 

Класна стая (две отклонения – много емоционално) тема 20

На шестия етаж на пирамидата на Маслоу е естетика, красота, хармония, радост. Това е етажът, заради които съм се разделила с не един работещ по темата образование. Трябва да се е красиво всичко и стаята и учителката и материалите. Най-болната ми тема! Две отклонения за учителката и материалите. Когато обучавам учители, обяснявам подробно за тази красота. Именно че като станат сутрин трябва да се изкъпят, да попеят, да се огледат в огледалото и да си се усмихнат: „Най-красивата на тази възраст!”, да си сложат дискретен грим, много дискретен! парфюм, да си направят прическа и с ведри дрехи и усмивка на лице да отидат при децата. Не може с черни дрехи с прическа на Круела Девил и грим като индианец във военни действия да се ходи при деца. Също причудливите тоалети с тигрови елементи пристиснали сланини и фолк аксесоари включително пластмасови обици и обилни деколтета над провиснали гърди… По-прибранко! Красив не значи полугол, нито значи накичен като коледна елха, нито значи като от филм след 24 часа и най–важното не значи във вид излъчващ насилие. Красотата идва отвътре. Отвън просто леко я подчертаваме. Ако учителката не може да се справи, отива еднократно при професионален коафьор и се избира според формата и цвета на лицето прическа, която подчертава красотата ѝ. Отива еднократно при професионален дизайнер и разбира правилата за обличане според фигурата ѝ, като цветове и кройки. Ако няма време и желание – е достатъчно чиста коса в естествен цвят срязана равно да е вързана ниско на тила с дискретна шнола. И пак да повторя облечени в черно, с измити лица като чинии, издули рамене и гърди като във фитнес зала – НЕ при деца! Примери по-долу.
Второ отклонение – материалите. Ако се смачка една книга и се остави при другите, скоро и другите ще са смачкани. Ефекта на „счупения прозорец” – кмета на Ню Йорк Джулиани. Потърсете повече информация! Ако има надраскано на стената и скоро цялата стена ще е надраскана. Материалите са винаги нови, красиви, финни. Качествени. Не взимаме за деца играчка от „Зрънчо”, избираме дървена или ако ни трябва конкретна функционалност напр. Fisher Price. С парите по проекти все една мизерия лъха, едно усещане много ама некачествено… Чак се построи огромна сграда за деца, без прозорци!!! До децата вътре няма свеж въздух и естествена светлина. Материалите в класната стая са прекрасни. По-добре малко и както трябва (красиви и функционални), отколкото много като вехтошарски магазин.
Повтарям на учителките да са красиви, всичко, което показват на децата да е красиво, да са си подготвили класната стая и да уважават децата, като по-новият модел, като по-талантливите, като-това което е утре. Не всички органи в едно тяло са бъбрек. И учителката бъбрек трябва да спре да мъчи децата черен дроб да станат като нея. Всеки си има функция и за да си я изпълнява трябва да е различен. Уважение към различието и признаване на равни по божественост на децата. Така четвъртия и шестия етаж от пирамидата на Маслоу подкрепят петия – етажът за учене.

Красиви на всяка възраст.

https://www.facebook.com/stil.issimo.7/media_set?set=a.410290649141820.1073741873.100004826653732&type=3&hc_location=ufi

Класна стая тема 21
Продължаваме. Етаж пет на пирамидата на Маслоу – естетика, красота, хармония, радост.
Класната стая е красива. Грозни, НЕ! Как разбираме, че нещо е красиво? Търсим отвън хармония, отвътре жизнена енергия. Вътре и вън. Стаята да е хармонично е относително по-лесно постижимо. Гледаме съчетание на цветове и форми да са в приятно съчетание, да са уместни за възрастта на учащите, да има щипка приключение/закачка. Повече за цветове, форми и обзавеждане в предишните постове.
Как да е жизнена стаята? Влизаш вътре и ти става благо като в храм или къща на усмихната стара баба, иска ти се да стоиш вътре. Като си седял вътре ти става добре и искаш пак да дойдеш. Зареждаш се, усмихваш се на това място.
Първо стаята е важно да си има име. Да е назована.
Ползващите да са ѝ благодарни, че им дава среда да учат, с думи и грижи.
Стените да се напояват с класическа музика. Пуска се вечер на auto reverse много тихо Моцарт и стените попиват музиката, уплътняват се, създават една приглушеност. В нов блок като се нанесат хората, няколко години кънти, в много стара къща като се влезе веднага се усеща мекотата на звука.
Да има живи цветя, билки в купа вода, да се пали преди или след заниманията с деца ароматна свещ. Да се забързва с вода, в която има малко кристали сол. Да се поръсва със сребърна вода. Да се проветрява редовно.
В стаята да се пее и по възможност да се свири на инструмент без електричество.
Да има изненада, нещо сякаш вълшебно да се случва, нещо да е скрито и да се търси, да има смях и ведрост.
Много помагащо е да се влиза в стаята без обувки (като в храм или в дом). Ако няма възможност да се оставят пред стаята обувките, могат да се поставят до вратата на стелажи. Така на дървения под може да има килим или черги от памук. Това прави уют, обира звука и е удобно да работиш на пода или да седите в кръг при дискусии.
Ако се мери честота на помещението, то има висока вибрация и е фино.
Да се пее, да има смях, да се носи класическа музика.
Не е красота бюро натрупано, като от клошар с учебници и друга хартия на учителка. Това е посоката, в която всички деца гледат. Това, което е в зрителното им поле е чисто, спретнато, семпло.
Не е красота пет стила на архитектурата, с три вида чинове, четири вида щори, два вида осветление и снимки и картини във всевъзможни рамки. По-добре малко със стил, отколкото много и кич.
Красотата е фина.

Класна стая тема 22
Духовност – самопознание, самоактуализация, самореализация
Класната стая може да подкрепи най-високият етаж на пирамидата на Маслоу с място за мислене и седене в тишина и покой. Това може да е наречена табуретка, може да е ъгъл с възглавница. Когато някой е седнал там, другите знаят да не го закачат през нито едно от сетивата (викат, дърпат…).

 

Маслоу

Класна стая тема 23
Какви са нуждите на един съвременен преподавател към класната стая.
Просторна светла чиста стая с високи тавани. Свеж въздух. Множество възможности за работа – индивидуално, по отбори, всички заедно, на маси, на пода, на голяма обща маса…
Място за материали, инструменти и пособия.
Техника за презентиране.
Стени позволяващи закачане, писане и рисуване.

Пропускам ли нещо?

 

Още идеи:

Класна стая

 

Лектори

13087279_10209805111542366_2910921406383710773_oЛюбов Миронова

Галерия